Recenze “Simple Plan: The Official Story” od SimplePlan.cz

V posledních několika měsících jsme tu měli nespočet zpráv, recenzí a rozhovorů o nově vydané biografii Simple Plan, s názvem: „Simple Plan: The Official Story“. Ale přiznejme si to: 99% reportérů, kteří o této knize informovali pravděpodobně nejsou fanoušci Simple Plan, tudíž nejsou cílovou skupinou této knihy, a nikdy by vám nemohli skutečně říct, jaká je tahle kniha z pohledu fanouška. Proto jsem se rozhodla napsat malou recenzi této knihy z fanouškovské (svojí) perspektivy. I přesto, že jsem většinou proti sepisování recenzí, neboť je každá recenze velmi subjektivní záležitost a také proto, že můj postoj je co se týče Simple Plan až příliš předpojatý, tohle je něco jiného. Je to kniha. A ne zas tak obyčejná kniha. Obsahuje vše, s čím každý den pracuji na této stránce – s informacemi a fotografiemi. A domnívám se, že by pro někoho, kdo stále zvažuje, jestli tato kniha za koupi stojí, by takováto recenze z pohledu fanouška mohla být celkem užitečná.

O „foto knize“ jsem slýchávala téměř od první chvíle, co jsem se k Simple Plan dostala v roce 2005. I tehdy jsem věděla, že až tahle kniha vyjde, musím jí mít. Ale roky ubíhaly a kapela o knize mluvila méně a méně. Proto jsem se v září 2011 Chucka a Seba během rozhovoru pro SimplePlan.cz v Praze na knihu opět zeptala. Chuck tehdy řekl, že je to jeho projekt, kterého si velmi váží, a který jednou chce dostáhnout až do konce. A téměř rok na to byla kniha na světě! Přeskočím teď ty nadcházející dva mučivé měsíce, kdy se ukázalo, že objednat si knihu z Kanady do ČR byl celkem problém, zatímco se internet začal zaplňovat fotkami a obrázky z knihy, od kterých jsem se snažila držet co nejdál, abych si jednou mohla přečíst SP knihu tak, jak měla být čtena. Konečně 7. ledna byla tady a já strávila 8 hodin nad kompletním příběhem své nejoblíbenější kapely.

První věc, kterou musíte vědět: ta kniha je těžká. Ohromně. Váží téměř 1,5 kg. Takže chodit s ní po venku a číst si z ní tam rozhodně nehrozí. Tahle kniha byla vytvořena spíše pro posezení na gauči nebo v posteli, případně pro čtení z konferenčního stolku.

Měla jsem přečteny jen dvě stránky (úvodní stranu „Simple Plan vřele děkují“ a Patrickovu předmluvu), když jsem si pomyslela: „Tahle kniha by měla přijít s varováním „Radši si připravte pár kapesníčků“,“ protože jen po těch několika stranách mi už začaly téct slzy po tváři. Kluci nemohli za autora předmluvy k této knize vybrat nikoho lepšího než Patricka. Byla to perfektní volba. Kdo jiný by ji taky mohl napsat, než ten, kdo s kluky byl už od úplných počátků. Ten, kdo nikdy nepřestane být „šestým členem Simple Plan“.

Jestliže se podíváte do obsahu, zjistíte, že kniha je rozdělena do pěti hlavních kapitol: úvodní kapitoly („Zpátky na začátek“), která zachycuje dlouhé období od prvního setkání Chucka a Pierra, času s Reset až k počátkům Simple Plan. Zbývající čtyři kapitoly poté pojednávají o jednotlivých albech Simple Plan, jejich nahrávání a následovného turné. Mezi těmito hlavními kapitolami poté fanoušci naleznou dvoustránkové profily všech pěti členů Simple Plan. Všechny kapitoly jsou plné stovek fotografií, které byly pořízeny od prvních dní až po rok 2012 (a byly vybrány z více jak 40 000 fotografií, které Simple Plan a jejich fotografové pořídili během celé jejich kariéry). Poslední stránky knihy poté vzdávají hold fanouškům Simple Plan (obsahujíc i několik tetování fanoušků, kterými do knihy přispělo SimplePlan.cz) a také shrnutí všeho, čeho Simple Plan kdy dosáhli a seznam všech míst, které kdy navštívili (je jen trochu škoda, že zrovna informace vedle Prahy jsou mírně nepřesně, jelikož zde kapela nevystoupila 3x, jak je uvedeno, neboť „třetí show“ – Prague City Festival – byl organizátorem dva týdny před začátkem zrušen).

Bylo mi jasné, že jako fanynka, která kariéru této kapely sledovala posledních 7 let, pro mě bude nejzajímavější první část knihy – éra, o které jsem toho věděla jen velmi málo. Díky této knize jsem si uvědomila, o kolik jsem toho přišla a některá bílá místa mi byla konečně osvětlena. Například mě velmi potěšilo přečíst si o začátcích Chuckova a Pierrova přátelství, jelikož síla jejich přátelství pro mě vždycky byla velmi obdivuhodná, a to i přes těch několik pádů, které toto přátelství zažilo. Bylo velmi obohacující se dočíst nejen o Roach, ale také o Stone Garden, jako jednom z předchůdců Reset, a Jeffově a Fredově spojitosti s touto kapelou. Překvapením pro mě bylo, že kniha pojednává i o neslavném odloučení Pierra a Chucka. Samozřejmě neobsahuje všechny detaily, jelikož o této části své historie sami kluci stále velmi neradi hovoří, ale to, že některé části z tohoto příběhu se do knihy dostaly mne ujistilo, jak moc je tato kniha realistická.

Nejen, že jsem se dozvěděla více o časech v Reset, ale úplné počátky Simple Plan byly stejně tak zajímavé! Vidět konkrétní jména lidí, kteří se málem do této kapely dostali, mě nutí se zamyslet: „Nebylo by to divné, kdyby mezi členy Simple Plan byl nějaký Luke?“

Myslím si, že poprvé ve svém životě jsem si také po přečtení počátků Simple Plan uvědomila, jak odlišný postoj k nahrávacím společnostem a hudbě měli Reset a Simple Plan. Zatímco když byli někteří z kluků v Reset, jejich hlavním cílem bylo naučit se vůbec hrát na nástroje a poprvé hrát na koncertech. Ale poté, co Chuck, Jeff, Seb a později i Pierre a David začali pracovat na Simple Plan, téměř od prvního dne kluci chtěli, aby se tenhle projekt stal jejich skutečným zaměstnáním a snažili se hned najít nahrávací společnost, která by je vzala pod svá křídla. Je to jako kdyby Reset sloužilo jako tréninkový prostor pro Simple Plan.

Všechny dopisy, ve kterých nahrávací společnosti Simple Plan odmítaly, a které jsou v knize vyfoceny, ukazují, jak moc zanícený byl Chuck do toho, aby splnil svoje sny a sny svých čtyř přátel – dostat je co nejdál to bude možné, a pak ještě dál, což je vlastnost, kterou si zachovává dodnes. Detaily, do kterých se Kathleen Lavoie, autorka knihy, společně se všemi, kteří se do procesu vytváření knihy zapojili (především pak Chuck Comeau), v této knize ponořila, jsou neuvěřitelné: například příběh o tom jakou roli Patrick sehrál při získání nahrávací smlouvy pro Simple Plan, dopis od Marka Hoppuse Chuckovi nebo slova Marka McGratha mne opravdu dojala.

I přesto, že jsem napsala, že mne především zajímaly ty části kariéry SP, které jsem „propásla“, byla jsem zvědavá i na éru po roce 2005 – co jsem z jejich příběhu propásla ikdyž jsem „tady“ už byla? Jaké věci fanoušci nedokáží odhadnout z blogů kapely na MySpace nebo z jejich tweetů? Celkem mi to otevřelo oči v tom smyslu, že i přesto, že se člověk cítí, že je v obraze, jsou tu věci, o kterých se obyčejně nemluví. Proto mne velmi zaujaly například pasáže v knize, pojednávající o autorském bloku Pierra a Chucka před třetím albem nebo o tom jak toto album neobstálo na americkém trhu.

Je tu spousta věcí, které bych o této knize mohla říct, ale nechci jít do příliš velkých detailů, protože věřím, že pokud se ji rozhodnete koupit, měli byste se je dozvědět sami. Kniha toho ale nabízí o tolik víc: obsahuje ohromné množství fotografií, na které se budete chtít dívat celé hodiny, protože neuvěříte jak moc jsou dobré. A to vše díky úžasné práci třech fotografů: Patricka, Chadyho a Sima. Když listujete knihou, budete také ohromeni celkovou její grafikou: stránky jsou barevné a velmi dobře balancují mezi množstvím textu a fotografií, které jsou sestaveny formou scrapbooku: což není práce nikoho jiného než osobního grafika Simple Plan – Freda Jerome, který na tomto projektu udělal fantastickou práci. Stejně tak i Kathleen Lavoie, která dala dohromady informace nalezené v archívu Chuckových rodičů, které zkombinovala s velmi důkladnými rozhovory s jednotlivými členy a dalšími osobnostmi, které byly pro kariéru Simple Plan důležité. Jazyk, který používá, je velmi příjemný a okamžitě vás do příběhu zatáhne.

Tato kniha je všechno. Všechno, co jste kdy chtěli o Simple Plan vědět – a ještě víc. Nezáleží jestli jste fanouškem roky nebo jste se o nich zrovna dozvěděli. Tato kniha vám nabídne pohled na to, jací kluci doopravdy jsou – jejich vrcholy a pády, jaké jsou jejich cíle a jak přesně se dostali tam, kde jsou nyní – multiplatinovou kapelou, která stále zůstává bez změn ve členské základně, s fanoušky po celém světě, jejíž členové nenosí nosy nahoru a pro své fanoušky by udělali první poslední.

A jestli potřebujete ještě přesvědčit, tak vězte, že 10% z prodeje každé knihy jde do Simple Plan Foundation.

Pro informace ohledně toho jak si můžete knihu objednat, navštivte prosím tuto sekci na SimplePlan.cz.