Rozhovor SimplePlan.cz s Markem Staubachem

Nejnovější videoklip Simple Plan k písni „I Don’t Wanna Go To Bed“ už je na světě něco přes týden, nicméně o průběhu jeho natáčení, které se konalo v srpnu, toho zatím moc nevíme. Proto jsem se rozhodla oslovit Marka Staubacha, režiséra tohoto videoklipu, aby nám toho o něm řekl něco víc. Mark byl velice milý a zodpověděl několik mých otázek ohledně jeho práce se Simple Plan a dokonce mi zaslal i jednu fotografii z natáčení [viz níže].

Mark Staubach spolupracuje se Simple Plan již od roku 2011, kdy poprvé režíroval jejich videoklip, a to „Can’t Keep My Hands Off You“. Po této dobré zkušenosti Simple Plan povolali Marka ještě několikrát, aby pro ně zrežíroval jejich hudební videoklipy jako např. „Astronaut“, „Summer Paradise“ (feat. K’Naan, Sean Paul a také ten s MKTO) a nejnověji poté „I Don’t Wanna Go To Bed“. Kromě práce pro Simple Plan Mark v minulosti zrežíroval spoustu dalších světově úspěšných videoklipů včetně „Billionaire“ od Travieho McCoye (feat. Bruno Mars), „Keep On Keeping On“ od Travieho McCoy (feat. Brendon Urie), „The Best Thing (That Never Happened)“ od We Are The In Crowd nebo „Best Day Of My Life“ od American Authors.

Níže si můžete přečíst český překlad mého rozhovoru s Markem Staubachem, ve kterém jsme probrali například jeho spolupráci se Simple Plan, klady a zápory natáčení na pláži a také několik perliček z natáčení:

——————————————————————————–

Poprvé jsi se Simple Plan pracoval před 4 lety – v roce 2011 na jejich videoklipu „Can’t Keep My Hands Off You“. Jak k této první spolupráci došlo?

Pro umělce z Atlantic Records jako Travieho McCoye, Bruno Marse, Lupe Fiasca nebo The Academy Is jsem již v minulosti natočil hodně videoklipů. Jejich label mi tedy již důvěřuje, takže když mělo zrovna vyjít album „Get Your Heart On“, vzpomněli si na mě.

Lidi z Atlantic mi zaslali písně „Can’t Keep My Hands Off You“ a „Astronaut“ a zeptali se mě, jestli bych měl zájem natočit oba klipy zároveň, jelikož kluci z kapely byli dostupní pouze na několik dní. V tu chvíli jsem ještě tuto kapelu nepotkal, ale ty písně se mi hrozně líbily, takže jsem do toho dal, co jsem mohl a odevzdal jsem jim své nápady.

O několik dní později mi pak zavolal Chuck, který mi řekl jak moc se mu líbil můj nápad pro píseň „Astronaut“. Udělali jsme spolu takový malý brainstorming a více než hodinu jsme si o těch videoklipech povídali. Velmi dobře jsme si sedli, a tak také začalo naše přátelství.

Je práce se Simple Plan odlišná od práce s jinými umělci, pro které jsi v minulosti režíroval jejich videoklipy?

Naprosto odlišná. Hodně umělců nerozumí tomu, jak funguje produkce videoklipů, a proto nechávají všechnu práci a všechna rozhodnutí na svém labelu a managementu.

Simple Plan jsou v tomhle ohledu bezvadní, protože jsou do celého procesu velmi zapojení, což se mi hrozně líbí. Obzvlášť Chuck se velice zajímá o vše od počátečního konceptu, přes casting, lokace, až dokonce i po techniku, kterou používáme! U IDWGTB jsme dokonce s Chuckem ten klip společně editovali! Hrozně se mi líbí, jak jsou do toho tihle kluci zapojení, a že je to zajímá.

Od „Can’t Keep My Hands Off You“ jsi již zrežíroval celkem 6 videoklipů Simple Plan (pokud počítáme všechny tři klipy k „Summer Paradise“ zvlášť). To znamená, že jsi na tom početně stejně jako Frank Borin, který také pro Simple Plan zrežíroval již 6 videoklipů. Proč si myslíš, že tě SP tak často oslovují k režii jejich videoklipů?

Myslím si, že hlavní důvod, proč se mnou rádi pracují, je stejný u mě i u Franka – jsme přátelé. Myslím si, že spolu vycházíme velice dobře a sdílíme spolu hodně nápadů a vizí. Vytvářet videoklip znamená hodně tvrdé dřiny a dlouhých hodin. Takže pomáhá, když máš dobré vztahy s těmi, se kterým na něm pracuješ.

Většina tvých videoklipů pro SP má spíše odlehčenou až vtipnou atmosféru – výjimkou je jedině „Astronaut“, který byl mnohem temnější, smutnější a vážnější. Jaký druh videoklipů preferuješ zrovna ty?

To je těžká otázka. Ŕekl bych, že i přesto, že „Astronaut“ je o dost vážnější, přijde mi, že i tak je neskutečně povzbuzující. Je o nalezení někoho, díky komu už se nebudeme cítit sami. Ztracený astronaut je pouhou analogií pro samotu.

Nicméně na čem mně osobně záleží nejvíc je vyprávět ve videoklipu upřímný příběh, a tento element nacházím ve všem, co dělám. Dokonce i vtipné videoklipy v sobě mají určitý stupeň upřímnosti a srdce. Nikdy bych nemohl natočit videoklip, který by byl jen násilnický, nebo sexistický. To mě neoslovuje.

Tvá nejnovější práce s SP byl videoklip k „I Don’t Wanna Go To Bed“, který byl inspirován seriálem Pobřežní hlídka. Odkud tento nápad vzešel a bylo obtížné obstarat práva či povolení k užití prvků z tohoto seriálu?

Chuck a já jsme si jednoho dne sedli u něj doma a dali jsme dohromady několik nápadů. Věděli jsme, že chceme přijít s něčím vtipným a nečekaným. IDWGTB je pro kluky velice odlišnou písní, takže jsme věděli, že potřebujeme stejně tak unikátní videoklip.

Poté, co jsme prošli několik nápadů, došli jsme k tomu, že by bylo fajn udělat si srandu z nějakých klasických televizních seriálů či filmů. Napadlo nás například něco se „Starsky & Hutch“ a „Mistři hazardu“. A pak zničeho nic mi Chuck na YouTube pustil úvodní znělku k Pobřežní hlídce. Nemohli jsme se přestat smát, jak tam ti kluci pobíhali ve zpomaleném záběru a jak odskakovali od explozí, takže od té chvíle jsme věděli, že chceme imitovat Pobřežní hlídku.

A jakmile byl na palubě i David Hasselhoff, který nám dal své požehnání, společnost, která práva k Pobřežní hlídce vlastní, se začala o náš klip také zajímat a velmi dobře se nám s nimi spolupracovalo. Byla to velká čest.

Pierre nedávno zmínil, že před nápadem s Pobřežní hlídkou jste měli ještě jeden nápad pro „I Don’t Wanna Go To Bed“, který vám však nakonec nevyšel. Můžeš nám prozradit o co šlo?

Promiň, ale je možné, že tento nápad využiji v budoucnosti v nějakém videoklipu, takže bych ho zatím nerad prozrazoval.

V tuto chvíli máš již několik zkušeností s prací s SP na pláži – už jsi na pláži pracoval při natáčení klipu „Summer Paradise“, který je v tomto ohledu velmi podobný klipu „I Don’t Wanna Go To Bed“. Co bys řekl, že je největší výzvou při natáčení v tomto prostředí?

Během své kariéry jsem již natočil několik videoklipů na pláži a pokaždé je to velice obtížné. Pohyb v písku není snadný, a to ani nemluvím o pohybu techniky. Všechno se odehrává o polovinu pomaleji, než normálně. Musíte mít k dispozici auta, která techniku posunou, byť jen o pár metrů.

Pláž je vždycky plná překvapení. Přijde třeba příliv a všichni musí rychle sebrat veškerou techniku a nástroje, nebo také může být na písku neskutečně horko, či se může na obzoru objevit škaredá mlha nad mořem, která zakryje celou oblohu. Člověk se s tím ale musí nějak vypořádat.

Nikdo nemůže klipu „I Don’t Wanna Go To Bed“ upřít, že je opravdu velmi vtipný, a jeho natáčení muselo být o to zábavnější. Máš z tohoto natáčení nějaké vtipné historky?

Každý videoklip, který se Simple Plan točím, je velká zábava, protože ti kluci jsou prostě úplně skvělí. Pro mě osobně bylo asi nejvtipnější vidět, kolik kamer v každou chvíli natáčelo zároveň. V jednom momentě například naše hlavní kamera zabírala jednoho z kluků, druhá kapela zase dívky na pláži, třetí byla pod vodou a natáčela Chucka, jak se potápí, pak gopro kamera zabírala člun a k tomu všemu nám nad hlavami létal drone. Otočil jsem se a viděl PĚT KAMER, jak všechny natáčejí zároveň. To celkem krásně shrnuje, jak šílené tohle natáčení bylo.

Jedním z největších překvapení bylo cameo Davida Hasselhoffa. Byl na palubě od samého počátku? Jaké to bylo s ním pracovat?

Tohle měl na starosti Chuck. Je velmi akční a vždycky, když se objeví nápad, který se mu líbí, jde do něj bez zaváhání. Z toho, co jsem slyšel, nám David dal svůj souhlas téměř ihned, což byla velmi dobrá zpráva, protože jsme museli dát natáčení dohromady velmi narychlo. David totiž odjížděl ze země na natáčení svého nového filmu jen o několik dní později.

Já jsem osobně nebyl přítomen této části natáčení, protože jsem byl pryč a nestihl bych se vrátit včas. Chuck a můj kamarád Josh Forbes šli k Davidovi domů a natočili tam jeho část videoklipu. Z toho, co mi kluci říkali, byl David velmi vtipný a naprosto normální chlap.

Koukni se na vystřižené scény. Dají ti trochu ponětí o tom, jak srandovní a pohodový byl!

Když se podíváš zpětně, pokud bys mohl – je tu něco, co by jsi změnil na některém z videoklipů Simple Plan, který jsi zrežíroval?

Pokaždé, když se koukám na své videoklipy, si říkám, že jsou tu věci, které bych změnil. Nějaký záběr třeba není dostatečně dobrý, nebo lokace není perfektní atd. Ale to je součástí kreativní práce. Vždycky je tu něco, co by se mohlo zlepšit.

Nicméně, celkově není nic, co bych si přál změnit se Simple Plan. Jsem neskonale hrdý na vše, co jsem s nimi udělal, a na naše staré klipy vzpomínám jen dobře.

Hmm. Vlastně… během natáčení „Summer Paradise“ jsem měl zánět průdušek. Možná jsem si tehdy měl předtím radši zajít k doktorovi. Ano, to je jedna věc, kterou bych změnil.

Díky, Marku!